Humanitaire regularisatie (9bis)

Een aanvraag tot humanitaire regularisatie is nuttig wanneer u niet in aanmerking komt voor andere verblijfsstatuten. De regularisatie kan ingediend  worden wanneer er een gegronde reden is om in België te blijven, ondanks het ontbreken van een wettelijke basis voor verblijf. Het gaat hierbij vaak om mensen die bijvoorbeeld een lopende asielprocedure hebben of medisch zorgbehoevend zijn en niet in aanmerking komen voor medische regularisatie.

Met deze aanvraag kan u langer dan 3 maanden in ons land verblijven. Lees ons blogbericht voor meer informatie of maak een afspraak bij ons op kantoor!

Wat zijn de voorwaarden?

Indien u een aanvraag wenst in te dienen om humanitaire redenen, dan zijn er enkele vereisten waaraan u moet voldoen. Deze vereisten dienen als richtlijn om te beoordelen of uw aanvraag in aanmerking komt voor verdere behandeling.

De aanvrager dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Verblijfplaats in België
  • Identiteitsdocument
  • Buitengewone omstandigheden
  • Bijdrage in administratieve kost

Vooreerst hebt u een verblijfplaats nodig in België. Verder dient u ook te beschikken over een identiteitsdocument. Dit kan een internationaal erkend paspoort zijn of een nationale identiteitskaart. Het document hoeft niet geldig te zijn wanneer de aanvraag ingediend wordt.

Buitengewone omstandigheden hebben betrekking op een situatie waarbij het indienen van een aanvraag in het land van herkomst onmogelijk of bijzonder moeilijk is. Een aantal voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn: oorlog, gewapend conflict of langdurige onzekerheid over de asielstatus waardoor een terugkeer naar het land van herkomst onmogelijk is.

Wanneer u niet voldoet aan bovenstaande vormvereisten, zal Dienst Vreemdelingenzaken niet ingaan op de grond van de zaak zoals op uw persoonlijke situatie, uw lange asielprocedure of medische zorgbehoevendheid. Pas wanneer de vormvereisten voldaan zijn, zal Dienst Vreemdelingenzaken uw dossier verder in detail onderzoeken.

Tot slot dient u ook een administratieve bijdrage te betalen. Het bedrag hiervan wordt jaarlijks aangepast door de Belgische Overheid.

Oraibi Advocaten kan u hierbij van dienst zijn en kan u helpen bij het compleet maken van alle vereisten voor de aanvraag. Bovendien staan wij u gedurende het gehele proces bij met al uw vragen.

Wanneer kan ik een aanvraag indienen en hoe lang duurt het om een beslissing te krijgen?

Een verzoek tot humanitaire regularisatie kan op elk moment worden ingediend bij de bevoegde autoriteiten. Er is geen wettelijke maximum termijn voorzien waarbinnen Dienst Vreemdelingenzaken een  beslissing dient te nemen.

Is het mogelijk om te werken tijdens mijn aanvraag?

Gedurende uw aanvraag tot humanitaire regularisatie hebt u geen toelating om te werken, aangezien er geen recht op verblijf bestaat. Na verkrijging van een tijdelijk verblijfsrecht is het echter wel mogelijk om te werken. Wanneer de aanvraag ontvankelijk is en aldus voldoet aan de vormvereisten, kan er een attest immatriculatie (oranje kaart) worden afgeleverd. Met deze kaart kan de aanvrager tijdelijk werken tot er een definitieve beslissing genomen is.

Wat zijn de gevolgen van een goedgekeurde aanvraag?

Bij een positieve beslissing ontvangt u een A-kaart met beperkte verblijfsduur waarmee u zal kunnen werken. Ook wordt u uitgenodigd door de gemeente voor een inschrijving in het vreemdelingenregister.

Wenst u een aanvraag voor humanitaire regularisatie? Dan kan u een afspraak maken bij ons op kantoor. Wij helpen u met plezier verder en bieden ondersteuning!